Sköt om dig

Sida 3

Så gör du för att leva längre

25 sep 2019

Drömmen om evigt liv är något som alltid funnits hos människor; en ouppnåelig dröm som dock ändå - till viss del - kan besannas - detta genom att man istället säger: så gör du för att leva längre. Genom att tänka på vad man äter, hur man äter, när man äter, hur man motionerar och vilka saker man ska undvika så kan också skaffa sig möjligheterna till att leva längre. Vi tänkte rada upp några tips kring detta.

Först och främst så måste man även säga att saker har förändrats till det bättre. För ungefär 150 år sedan så blev vi i genomsnitt strax över 40 år. Idag så är det nästan det dubbla. Hur framtiden ser ut gällande medellivslängd är svårt att säga exakt, mycket tyder dock på att vi kommer att nå en ännu högre ålder i snitt innan vi stämplar ut för gott.

Detta tack vare att vi idag är mer medvetna om vad som är bra, vi får i oss bättre - mer varierad - kost, vi vet att rörelse gör skillnad, vi har jobb som inte sliter ut våra kroppar som en följd av den tekniska utvecklingen, vi har bättre, mer kraftfulla mediciner och så vidare. Vi har, helt enkelt, fler verktyg att använda.

Kvinna göra yogapose i vacker miljö

Vilka hinder finns för ett längre liv?

Vi har verktygen - men använder vi dessa i vardagen? Frågan är relevant sett till att det finns oroväckande fakta i dagens samhälle; fakta som bör leda till tydliga förändringar då de på sikt kan leda till att många dör i onödan. Dels så handlar det om den ökade stressen i vårt samhälle. Vi ser redan nu att stress klassas som en folksjukdom och att det är ett steg i rätt riktning.

Här behöver emellertid fler insatser sättas in - både på det enskilda, individuella planet och från exempelvis statens och arbetsgivarens sida. Dels så är det också oroväckande att vi idag - rent globalt - ser att fler personer avlider som en följd av övervikt än av svält. Det måste stoppas, ökad vikt föder sjukdomar - diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer - som leder till alltför tidiga dödsfall.

Två stora frågor som står i vägen för en ökad livslängd och där lösningar måste presenteras - och följas. Det senare är också intressant. Vi vet ofta vad som är bra och vad som är dåligt för oss. Trots detta väljer vi det sämre alternativet.

Varför? Jo, dels av lättja och dels finns det också ekonomiska och sociala aspekter att ta i beaktning. Det är dyrt att äta rätt, det kostar på att träna, det är svårt att hitta luckor i ett fullproppat schema. Och så vidare. Det kanske inte bara handlar om svart eller vitt: frågan är målad med en betydligt mer färgglad palett.

Några tips för ett längre - och bättre! - liv

Vi bortser från det vi nyss gick igenom och istället så tänkte vi ge några mer handfasta tips om hur du kan få ett så långt liv som möjligt. Det är också viktigt att komma ihåg just det: det är ditt liv och det är du som bestämmer riktningen på det. Det går att förändra saker till det bättre - även om det bara handlar om mindre justeringar.

  1. Ät rätt. Det är lätt att peka på vad man ska äta för att leva längre rent teoretisk. Men i praktiken kan det vara svårare att följa; då vardagen rusar och man har hundra saker på agendan så kanske en snabb hamburgare är lösningen. En del av i att äta rätt är därför att planera. Att exempelvis laga mat i större kvantiteter ger dig bättre kontroll. Färdiga matlådor är ingen dum idé. Gällande mat så är tallriksmodellen att rekommendera: hälften grönsaker, en tredjedel protein och en tredjedel kolhydrater. Ät mycket frukt och bär också! Hur du äter är också viktigt: sikta på tre ordentliga mål - frukost, lunch och middag - och undvik småätande; i synnerhet på kvällar och nätter. Lagar du mat från grunden så får du också kontroll över vad du stoppar i dig. Det är bra.
  2. Motionera: Att röra sig ger dig en friskare kropp och minskar risken för sjukdomar. Dessutom så frigör motion endorfiner som får oss att må bättre och som får oss både gladare och piggare. Motion och hälsa hör ihop.
  3. Vårda relationer. Om man umgås med de som man verkligen trivs med så mår man bättre. Inte bara rent psykiskt, faktum är att det välbefinnande som infinner sig också ger ett bättre immunförsvar. Så, spendera tid med de som ger dig energi - kollegor, partner, familj, släkt, husdjur - och försök att sålla bort de som stjäl energi från dig och som får dig att känna dig som en sämre människa.
  4. Undvik. Cigaretter, tobak, narkotika och alkohol är inte bra för oss. Ett glas vin, en öl och kanske en festcigg är okej - i övrigt: nej tack. Gällande dryck så har rödvin hälsofrämjande effekter så ta gärna ett glas sådant om du ska välja.
  5. Vila! I dagens uppskruvade tempo så krävs det vila och sömn. Se till att skapa sunda rutiner kring din egen sömn. Ett mörkt sovrum med svalare temperatur kan hjälpa. Prova även exempelvis yoga om du har svårt att varva ner. Tänk även på att låta mobilen ligga ett tag. Den skapar stress och det är inte att vila om du ligger och scrollar flödet på Facebook - det är snarare tvärtom. Läs en bok istället och se till att ditt sovrum är en mobil- och datorfri zon.

När åderbråcken besvärar

3 aug 2019

Med ökad ålder ökar risken att få åderbråck eller ådernät. Det medför sällan några större problem och är oftast helt ofarligt. Det är främst äldre som drabbas och uppfattas mest som störande och fult. 

Om man få några problem är det oftast svullnad, krypningar och en tyngdkänsla i benet som stör. Vissa upplever även klåda och eksem och andra förändringar i huden. Det är ovanligt att åderbråck är farligt utan endast utseendemässigt störande. I ovanliga fall kan det leda till bensår och blödningar.

Enkla och skonsamma behandlingar

Åderbråck och ådernät är lätta att behandla med gott resultat. Man behandlar åderbråck på sätt, nämligen: laser, skum och virknålsteknik. Det kräver ingen narkos och det bli oftast inga ärr eller efterföljande biverkningar. 

Behandla åderbråcken med laser

Den mest effektiva metoden när man vill ta bort störande eller besvärande åderbråck är en behandling med hjälp av laser. Resultatet är oftast mycket bra utan synliga ärr eller biverkningar.

Kirurgen går in med en tunn laserfiber i den venen som är skadad. Det krävs endast lokalbedövning som sprutas umed venen. Lasern hettar upp venen tills den förstörs.

Skumbehandling

En annan metod är skonsam skumbehadling. Då sprutas ett kärlretande skum in i den drabbade genen under övervakande av ultaljud. Detta gör att venen kollapsar och åderbråcken försvinner effektivt. 

Så kallad virknålsteknik

När man har genomgått en behandling med skum eller laser används denna metod som kompliment. Den innebär att man ta bort alla synliga och fula åderbråck med ett instrument som påminner om en virknål. Med denna plockas alla bitar av venerna bort så att dessa inte vandrar runt i venerna. Det bli endast mycket små hål som läker av sig själva och det blir sällan ärr som syns.

Ådernät på benen

Ådernät är en mildare variant på åderbråck. Det är tunna blåröda blodkärl som ser ut som spindelnät, som ligger mycket ytligare och syns som tunna nät av vener. Dessa ger inte några besvär mer än rent utseendemässigt, men kan vara mycket besvärande. Det händer att du uppkommer i till exempel ansiktet. 

Man sprutar in genom att sputa in ett kärlretande ämne. Dock krävs det oftast ett flertal behandlingar för att få bort allt. Till skillnad mot åderbråck kan åderbråck kan ådernät uppkomma överallt på kroppen. Det kan svida lite vid behandling men den är snabbt övergående.

Lider du av dina åderbråck om vill göra någonting åt dessa? Läs mer på denna sida och boka in en behandling: https://www.åderbråcksbehandling.nu.

Fiskolja – därför är det bra för hälsan

1 mar 2019

Fet fisk och fiskolja har varit populära hälsotillskott under en längre tid. Det anses vara en viktig del i en sund kost och är bra för hälsan, Anledningen till fiskoljans hälsoeffekter är att den innehåller en speciell variant av fettet omega 3, en variant som skiljer sig från den som utvinns ut vegetabilier.

Man blir smart av fisk – det är sant!

Varför är det så så nyttigt med fiskolja? Att man blir smart av fisk är en gammal sanning, och även om den är förenklad så ligger det en del sanning i denna kliché. Den essentiella fettsyran omega 3 gör fiskoljan till en speciellt nyttig produkt. Omega 3 är viktig för flera livsavgörande processer i människokroppen. Hjärnan har ett stort behov av omega 3 – inte minst under en graviditet och under ett barns första år. Men även i vuxen ålder så kan omega 3 påverka kognitiva processer. Studier av personer som lider av koncentrationssvårigheter har visat att de fått hjälp av omega 3-tillskott. Även hjärtat mår bra av fiskolja och omega 3, då det bland annat sänker blodfettet och hålla blodtrycket på en lagom nivå.

Effektivt mot ledbesvär

Fiskolja har dessutom visat sig vara effektivt mot ledbesvär och ökar rörligheten. Men för att tillgodose sig dessa effekter så måste man äta stora doser av medicinska omega 3-tillskott. Fiskarter som är rika på omega 3 är bland annat böckling, lax, makrill och strömming. 3 gram fiskolja om dagen är det rekommenderade intaget för maximal hälsa.

Mer info om fiskoljetillskott

Genom att äta kan du ta del av de hälsosamma effekter som omega 3 medför, ett utmärkt komplement till din vardagliga kost. Här är några bra riktlinjer att ha tillhands när du ska använda fiskoljetillskott för att förbättra din vardagshälsa.

  • Leta efter fiskolja från fiskarter som levt i kalla vatten.
  • Bättre näringsvärde i dessa tillskott.
  • Fiskolja är alltid att föredra framför fiskleverolja.
  • Levern fungerar som fiskarna  reningsorgan, och oljan riskerar av den anledningen innehålla föroreningar från vattnet.
  • Kapslar med fiskoljetillskott  härsknar lätt.
  • De bör därför innehålla en antioxidant.
  • En vanlig sådan som tillsätts är vitamin E.
  • Kapslarna bör förvaras svalt, helst i kylskåp, och väl förslutet. På det sättet säkrar du en längre hållbarhet.

 

Sköt om dig! En vardaglig, kärleksfull och omtänksam vardagskommentar som vi har som valspråk här på skötomdig.se! Här kommer du att kunna få information och tips om kost, träning, medicin, hälsovård och kosmetiska frågor med mera – allt som gör att du verkligen kan sköta om din hälsa: Välkommen!