Så gör du för att leva längre

Drömmen om evigt liv är något som alltid funnits hos människor; en ouppnåelig dröm som dock ändå - till viss del - kan besannas - detta genom att man istället säger: så gör du för att leva längre. Genom att tänka på vad man äter, hur man äter, när man äter, hur man motionerar och vilka saker man ska undvika så kan också skaffa sig möjligheterna till att leva längre. Vi tänkte rada upp några tips kring detta.

Först och främst så måste man även säga att saker har förändrats till det bättre. För ungefär 150 år sedan så blev vi i genomsnitt strax över 40 år. Idag så är det nästan det dubbla. Hur framtiden ser ut gällande medellivslängd är svårt att säga exakt, mycket tyder dock på att vi kommer att nå en ännu högre ålder i snitt innan vi stämplar ut för gott.

Detta tack vare att vi idag är mer medvetna om vad som är bra, vi får i oss bättre - mer varierad - kost, vi vet att rörelse gör skillnad, vi har jobb som inte sliter ut våra kroppar som en följd av den tekniska utvecklingen, vi har bättre, mer kraftfulla mediciner och så vidare. Vi har, helt enkelt, fler verktyg att använda.

Kvinna göra yogapose i vacker miljö

Vilka hinder finns för ett längre liv?

Vi har verktygen - men använder vi dessa i vardagen? Frågan är relevant sett till att det finns oroväckande fakta i dagens samhälle; fakta som bör leda till tydliga förändringar då de på sikt kan leda till att många dör i onödan. Dels så handlar det om den ökade stressen i vårt samhälle. Vi ser redan nu att stress klassas som en folksjukdom och att det är ett steg i rätt riktning.

Här behöver emellertid fler insatser sättas in - både på det enskilda, individuella planet och från exempelvis statens och arbetsgivarens sida. Dels så är det också oroväckande att vi idag - rent globalt - ser att fler personer avlider som en följd av övervikt än av svält. Det måste stoppas, ökad vikt föder sjukdomar - diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer - som leder till alltför tidiga dödsfall.

Två stora frågor som står i vägen för en ökad livslängd och där lösningar måste presenteras - och följas. Det senare är också intressant. Vi vet ofta vad som är bra och vad som är dåligt för oss. Trots detta väljer vi det sämre alternativet.

Varför? Jo, dels av lättja och dels finns det också ekonomiska och sociala aspekter att ta i beaktning. Det är dyrt att äta rätt, det kostar på att träna, det är svårt att hitta luckor i ett fullproppat schema. Och så vidare. Det kanske inte bara handlar om svart eller vitt: frågan är målad med en betydligt mer färgglad palett.

Några tips för ett längre - och bättre! - liv

Vi bortser från det vi nyss gick igenom och istället så tänkte vi ge några mer handfasta tips om hur du kan få ett så långt liv som möjligt. Det är också viktigt att komma ihåg just det: det är ditt liv och det är du som bestämmer riktningen på det. Det går att förändra saker till det bättre - även om det bara handlar om mindre justeringar.

  1. Ät rätt. Det är lätt att peka på vad man ska äta för att leva längre rent teoretisk. Men i praktiken kan det vara svårare att följa; då vardagen rusar och man har hundra saker på agendan så kanske en snabb hamburgare är lösningen. En del av i att äta rätt är därför att planera. Att exempelvis laga mat i större kvantiteter ger dig bättre kontroll. Färdiga matlådor är ingen dum idé. Gällande mat så är tallriksmodellen att rekommendera: hälften grönsaker, en tredjedel protein och en tredjedel kolhydrater. Ät mycket frukt och bär också! Hur du äter är också viktigt: sikta på tre ordentliga mål - frukost, lunch och middag - och undvik småätande; i synnerhet på kvällar och nätter. Lagar du mat från grunden så får du också kontroll över vad du stoppar i dig. Det är bra.
  2. Motionera: Att röra sig ger dig en friskare kropp och minskar risken för sjukdomar. Dessutom så frigör motion endorfiner som får oss att må bättre och som får oss både gladare och piggare. Motion och hälsa hör ihop.
  3. Vårda relationer. Om man umgås med de som man verkligen trivs med så mår man bättre. Inte bara rent psykiskt, faktum är att det välbefinnande som infinner sig också ger ett bättre immunförsvar. Så, spendera tid med de som ger dig energi - kollegor, partner, familj, släkt, husdjur - och försök att sålla bort de som stjäl energi från dig och som får dig att känna dig som en sämre människa.
  4. Undvik. Cigaretter, tobak, narkotika och alkohol är inte bra för oss. Ett glas vin, en öl och kanske en festcigg är okej - i övrigt: nej tack. Gällande dryck så har rödvin hälsofrämjande effekter så ta gärna ett glas sådant om du ska välja.
  5. Vila! I dagens uppskruvade tempo så krävs det vila och sömn. Se till att skapa sunda rutiner kring din egen sömn. Ett mörkt sovrum med svalare temperatur kan hjälpa. Prova även exempelvis yoga om du har svårt att varva ner. Tänk även på att låta mobilen ligga ett tag. Den skapar stress och det är inte att vila om du ligger och scrollar flödet på Facebook - det är snarare tvärtom. Läs en bok istället och se till att ditt sovrum är en mobil- och datorfri zon.
25 sep 2019

 

Sköt om dig! En vardaglig, kärleksfull och omtänksam vardagskommentar som vi har som valspråk här på skötomdig.se! Här kommer du att kunna få information och tips om kost, träning, medicin, hälsovård och kosmetiska frågor med mera – allt som gör att du verkligen kan sköta om din hälsa: Välkommen!