Bästa övningarna för en mjuk kropp

Visste du att om du gör några övningar för kroppen varje dag så behåller man smidigheten. De äldsta människor som vi vet om, har behållit smidigheten i kroppen. Det är i Östasien som man oftast hittar de äldsta människorna och en hemlighet är faktiskt yoga. Många äldre människor gör yoga varje dag.

Har man någon gång varit i Kina kan man se hela grupper som är utomhus och utför Taichi-övningar. Det är en slags yoga det med. Men den ursprungliga yogan kommer från Indien där de som utövat yoga kan nästan slå knut på sig själva och stå på huvudet i flera timmar. Nu kanske det inte är så viktigt att kunna stå på huvudet, men att må bättre är en bra sak.

Dessa övningar borde du göra varje dag

Övningar för yoga i Stockholm

  • Stolen

Varje dag borde du sträcka på hela kroppen. Om du står stadigt med båda benen på marken eller golvet kan du gott och väl sträcka på hela kroppen. Behåll den sträckta överkroppen men böj på knäna samtidigt som du höjer armarna. Denna ställning kallas stolen, då du ser ut som en stol.

  • Solhälsning

I denna övning står du också stadigt på marken eller golvet, beroende om du är inom- eller utomhus. Sträck på hela kroppen och lyft huvudet mot himlen, eller taket. Sedan släpper du ner händerna samtidigt som du låter huvudet falla ner mot bröstet. Fortsätt sedan denna övning några gånger innar du går till nästa övning.

  • Kobran

Den här övningen kräver att du har en yogamatta under dig. Du ska ligga på golvet på magen. Håll händerna bredvid dig i brösthöjd. Sedan sträcker du på överkroppen så högt du kan, utan att det gör ont någonstans i kroppen. Sedan låter du överkroppen sjunka ner mot yogamattan. Sträck sedan överkroppen igen.

  • Krigaren

Här står du upp med det ena benet framför det andra. Vrid på överkroppen medan benen står stilla. Båda fötter ska peka framåt, medan du böjer kroppen mot sidan. Fäll ut båda armar. Byt sedan ställning så att det andra benet står framför det andra benet, med ungefär en meter emellan. Vrid sedan på överkroppen så att du nu vrider kroppen åt andra sidan. Inget ska göra ont.

Gör du dessa övningar varje dag när du har vaknat har du fått igång blodomloppet och du är mycket mjukare i kroppen. Du kommer att må bättre och känna dig mjukare efter några veckor av övningar varje dag.

16 jan 2020

 

Sköt om dig! En vardaglig, kärleksfull och omtänksam vardagskommentar som vi har som valspråk här på skötomdig.se! Här kommer du att kunna få information och tips om kost, träning, medicin, hälsovård och kosmetiska frågor med mera – allt som gör att du verkligen kan sköta om din hälsa: Välkommen!